Γκολομπόκοφ Β.
ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΑ
Β. Α.
ΒΑΖΙΟΥΛΙΝ. «Η λογική της ιστορίας. Ζητήματα θεωρίας και μεθοδολογίας»,
Μόσχα, εκδ. Πανεπιστήμιο της Μόσχας, 1988, 328 σελ.
(Δημοσιεύθηκε στο τριμηνιαίο περιοδικό της Ακαδημίας Επιστημών της ΕΣΣΔ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ. Το παρόν δημοσιεύεται -μετά από γλωσσικές παρεμβάσεις στην ελληνική μετάφραση- από την Εκδ. της Σύγχρονης Εποχής, τεύχος 1-4,1989, σελ.313-315)
Δεδομένου ότι
το βιβλίο αυτό είναι ένα σοβαρό φιλοσοφικό έργο απαιτεί από τον αναγνώστη
βαθιά και επίπονη σκέψη.
Όπως κάθε
πλούσια σε περιεχόμενο επιστημονική εργασία, το βιβλίο αυτό είναι παράδοξο.
Και η πρώτη παραδοξολογία του έγκειται στο ότι, παρά τον σύνθετο χαρακτήρα
του, σε ορισμένα σημεία μπορεί να φανεί απλουστευτικό, ακόμα και σχηματικό.
Επιπλέον η προσοχή του αναγνώστη σταματάει καμιά φορά ειδικά, θα λέγε κανείς,
σε προ πολλού γνωστά πράγματα που δεν απαιτούν ενδελεχή εξέταση. Ο Βαζιούλιν
κάνει τον αναγνώστη να παρακολουθεί μεθοδικά κάθε βήμα των συλλογισμών του και
τον οδηγεί σε προδιαγεγραμμένα συμπεράσματα ακριβώς εκεί και ακριβώς έτσι όπου
και όπως το απαιτεί η εσωτερική λογική παρουσίασης της ύλης. Αυστηρή
επιστημονική θεωρία σημαίνει ακριβώς πειθαρχία της σκέψης, η οποία επιτρέπει να
λύνονται πολλά επίμαχα προβλήματα, αφού τοποθετούνται στην κατάλληλη θέση και
σύνδεση τους μέσα στο ενιαίο εννοιολογικό σύνολο.
Ωστόσο, τι το
νέο προσφέρει αυτό το βιβλίο στη μαρξιστική επιστήμη; Ας πάρουμε, για
παράδειγμα, το κύριο συμπέρασμα της έρευνας του Βαζιούλιν: στο βιβλίο,
προπαντός στο δεύτερο, στο κεντρικό του κεφάλαιο, η ανθρώπινη κοινωνία
παρουσιάζεται ως ακέραιο οργανικό σύστημα, το οποίο βρίσκεται στη διαδικασία
διαμόρφωσης και ανάπτυξης του.
Φυσικά, η
κοινωνία εξετάζεται εδώ ως προς τα βασικά, γενικευμένα χαρακτηριστικά της. Το
κεφάλαιο του βιβλίου που αναφέραμε, είναι αφιερωμένο στη διάρθρωση του
κοινωνικού όλου και στις βασικές πλευρές του που υπάρχουν σε κάθε ιστορικά καθορισμένο
κοινωνικό σύστημα. Στην ιστορία όμως δεν υπήρξε ακόμα ένα τέτοιο όλο, στο οποίο
θα υπήρχαν όλες αυτές οι πλευρές σε ανεπτυγμένη μορφή. Η κοινωνία ως τέτοια
ολότητα –ο κομμουνισμός- είναι κάτι το οποίο επίκειται. Έτσι. η λογική τομή
της «κοινωνίας γενικά» γίνεται από το ιστορικά συγκεκριμένο, αλλά ανύπαρκτο
ακόμα στην πλήρη ανάπτυξη του κοινωνικό όλο.
Αρχίζοντας
την παρουσίαση με το παράδοξο της σύλληψης του βιβλίου (και σύνθετο, και
απλό), φτάσαμε στο παράδοξο στην ουσία της υπόθεσης. Για να δοθεί η τομή της
κοινωνίας στη γενικευμένη μορφή της με την ανασύσταση όλων των βασικών μορφών
της απαιτείται, αφού φτάσει στην ωριμότητα της, να γίνει πλέον πραγματικότητα.
Σήμερα δεν υπάρχει ώριμη κομμουνιστική κοινωνία. Με άλλα λόγια, δεν έχει
δημιουργηθεί ακόμα η αντικειμενική βάση για την ολοκληρωμένη και λογικά συνεπή
αντανάκλαση αυτού του αντικειμένου, στο στάδιο της ωριμότητας του. Φαίνεται ότι
φτάσαμε σε γνωστικό αδιέξοδο. (Θα σημειώσουμε όμως αμέσως ότι πρόκειται
ακριβώς για την ολοκληρωμένη και λογικά συνεπή αντανάκλαση του αντικειμένου,
διότι μπορούν να προβλεφθούν πλήρως οι ξεχωριστές, μαζί και οι ουσιαστικές
πλευρές, μορφές, διεργασίες και χαρακτηριστικά του). Ο Βαζιούλιν, γνωρίζοντας
αυτή τη δυσκολία, θέτει ωστόσο το καθήκον της εξέτασης της ανθρώπινης
κοινωνίας ως ολότητας και, κατά τη γνώμη μας, σημειώνει σημαντικές επιτυχίες
στη λύση του, στο βαθμό που αυτό είναι σήμερα εφικτό.
Πού
βασίζονται αυτές οι επιτυχίες;
Προπαντός
στην επεξεργασμένη λογική και μεθοδολογία διερεύνησης των αναπτυσσόμενων
αντικειμένων που συνιστούν ολότητα, δηλαδή στη διαλεκτική λογική ως σύστημα
εσωτερικά αλληλένδετων κατηγοριών. Πριν από είκοσι χρόνια ακριβώς κυκλοφόρησε
το έργο του Βαζιούλιν Η λογική του «Κεφαλαίου» του Κ. Μαρξ, στο οποίο
επιχειρεί να κατανοήσει τη λογική δομή του κλασικού έργου του μαρξισμού στη
συσχέτιση της με τη λογική του Χέγκελ. Το βιβλίο αυτό του Βαζιούλιν έμεινε
πρακτικά απαρατήρητο. Και δε φταίει γι’ αυτό μόνο το μικρό τιράζ και η βαριά,
«χεγκελιανή» γλώσσα, που ήταν προσιτή μόνο στους ειδικούς.
Η υπόθεση της
λογικής, όπως είναι γνωστό, δε μπορεί να αντικαταστήσει τη λογική της
υπόθεσης. Η λογική αποκτά σάρκα και οστά στη διερεύνηση της πραγματικής ζωής.
Έχοντας αυτό υπόψιν, είναι απόλυτα εξηγήσιμη η αναφορά του Βαζιούλιν στην
ιστορία της ανθρωπότητας στη νέα μονογραφία του. Στο πρώτο κεφάλαιο του
βιβλίου περιγράφονται ακριβώς οι λογικές βάσεις διερεύνησης της κοινωνίας ως
οργανικής ολότητας. Και δεδομένου ότι στη διαλεκτική λογική είναι συμπυκνωμένη
όλη η προηγούμενη πρακτική της ανθρωπότητας, η ίδια η λογική μπορεί να γίνει
και γίνεται αντικειμενικό θεμέλιο διερεύνησης του μέλλοντος.
Η διαλεκτική
λογική όμως δεν είναι απλώς η πρακτική της ανθρωπότητας, αλλά η συμπύκνωσή
της στη σκέψη και υπό αυτή την ιδιότητα εμπεριέχει τη δυνατότητα φυγής από την
πραγματικότητα, ακόμα περισσότερο όταν πρόκειται για το μέλλον. Γι’ αυτό
πρέπει υποχρεωτικά να συμπληρωθεί με την εξέταση των βασικών σημείων της
πραγματικής ιστορίας. Στη φιλοσοφική έρευνα η ιστορία πρέπει να
είναι παρούσα όχι μόνο με τη μορφή της λογικής και της θεωρίας, δηλαδή
τυλιγμένη σε σφιχτή έλικα, αλλά και με τη μορφή ξεδιπλωμένης αλυσίδας των
βασικών κρίκων της. Η εξέταση της ιστορίας στα κεντρικά της σημεία, που αντανακλούν
τις βαθμίδες ανόδου της ανθρωπότητας προς το μέλλον της. γίνεται για τον
Βαζιούλιν ένας ακόμα αντικειμενικός όρος για την εξέταση της κοινωνίας ως
οργανικού όλου. Το θέμα αυτό είναι αντικείμενο του τρίτου κεφαλαίου του
βιβλίου.
Το καθ’ ένα
από τα τρία κεφάλαια αποτελεί απαραίτητο όρο και θεμελίωση των δύο άλλων και
όλα μαζί δημιουργούν μια αρκετά ολοκληρωμένη εικόνα της κύριας νομοτέλειας της
ιστορίας, καθώς και την αντικειμενική εικόνα των προοπτικών της. «Η θεωρητική
πρόβλεψη της μελλοντικής κοινωνίας είναι απαραίτητη για την παρουσίαση της
πρακτικής πάλης προς το σκοπό αυτό ώστε η πάλη αυτή να μην είναι τυφλή ή
κοντόφθαλμη, αλλά συνειδητή και εμπνευσμένη», συνοψίζει ο Βαζιούλιν.
Το βιβλίο
περιέχει πολλά επίμαχα προβλήματα, είναι μια ιδιόμορφη σύνοψη τους: για το
κοινωνικό σύστημα ως οργανική ολότητα, για τις δυνατότητες της διαλεκτικής
μεθόδου στη γνώση της ιστορίας και τις βασικές μορφές της, για τους δρόμους,
τα στάδια και τις προοπτικές της κοινωνικής εξέλιξης, για τη διαλεκτική του
βιολογικού (φυσικού) και κοινωνικού στον άνθρωπο κλπ. Αυτή η απαρίθμηση
ζητημάτων (που δεν είναι πλήρης) δείχνει ότι ο Βαζιούλιν στρέφει την προσοχή
του στα
προβλήματα εκείνα που βρίσκονται τελευταία στο επίκεντρο ζωηρών συζητήσεων.