ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ ΤΗΣ ΛΟΓΙΚΗΣ
ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
Δημοσιεύθηκε
στη Νέα Προοπτική, φύλλο 67, 5/12/1992
Από 3-4 Οκτ. 1992 πραγματοποιήθηκε στη Μόσχα επιστημονική
πρακτική συνδιάσκεψη με θέμα: Η «λογική της Ιστορίας» και οι προοπτικές ανάπτυξης
της μαρξιστικής επιστήμης. Παρά την έξαρση του φασίζοντος πλέον
αντικομμουνισμού η συνδιάσκεψη πραγματοποιήθηκε με επιτυχία, γεγονός που αντανακλάται
στη συμμετοχή εισηγητών από διάφορες χώρες, στο υψηλό θεωρητικό επίπεδο του
διαλόγου και στα πρώτα πορίσματα που μπορούν να συναχθούν απ' αυτόν.
Συμμετείχαν εισηγητές από διάφορες δημοκρατίες και περιοχές της τέως ΕΣΣΔ, από
τη Βουλγαρία, την Ελλάδα, τις ΗΠΑ, τη Γερμανία, το Λίβανο, την Αγκόλα και τη
Βραζιλία.
Παραθέτουμε αποσπάσματα της Διακήρυξης της Συνδιάσκεψης η
οποία εγκρίθηκε ομόφωνα από όσους έλαβαν μέρος σε αυτήν.
ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ
Αγαπητοί σύντροφοι, η συνδιάσκεψή μας πραγματοποιείται σε
μια εξαιρετικά περίπλοκη και αντιφατική περίοδο της ιστορίας της ανθρωπότητας.
H καταστροφή της πρώιμης μορφής σοσιαλισμού στην ΕΣΣΔ, που οδήγησε στη διάλυση
του παγκόσμιου σοσιαλιστικού συστήματος, επαναφέρει τη χώρα στην εποχή του
άγριου καπιταλισμού της πρωταρχικής συσσώρευσης η οποία επιδεινώνεται με τη
νεοαποικιακή εξάρτηση από τον παγκόσμιο ιμπεριαλισμό. Μετά τη μεγαλύτερη,
περίτρανη και αποφασιστικότερη επανάσταση στην παγκόσμια ιστορία -την
Οκτωβριανή σοσιαλιστική επανάσταση- έρχεται μια πρωτοφανής ως προς την
κλίμακα της καταστροφική αντεπανάσταση η οποία επαναφέρει όλα τα αίσχη του
παρελθόντος και ωθεί στο παρελθόν όχι μόνο την ΕΣΣΔ αλλά και όλη την
ανθρωπότητα. Το άθλιο παρελθόν, με τις «ιερές» αρχές της ιδιωτικής ιδιοκτησίας,
γίνεται παρόν.
Ο ιμπεριαλισμός, χρησιμοποιώντας τις κάθε άλλο παρά
εξαντλημένες δυνατότητες του για αναπαραγωγή της ανθρωπότητας στα καπιταλιστικά
πλαίσια που την παραμορφώνουν, όλο και περισσότερο εγκαταλείπει τη μορφή της
«κοινωνίας της καθολικής ευημερίας και αφθονίας» και προβάλει πιο απροκάλυπτα την
εκμεταλλευτική του φύση αφαιρώντας από τους εργαζόμενους κοινωνικά δικαιώματα
τα οποία είχε εξαναγκαστεί να τους εκχωρήσει (και) λόγω της αντιπαράθεσης του
με το παγκόσμιο σοσιαλιστικό σύστημα.
Στις λεγόμενες ανεπτυγμένες καπιταλιστικές χώρες, ακόμα και
σύμφωνα με τα στοιχεία των δικών τους επιστημόνων, αυξάνει η ανεργία, πέφτει
το βιοτικό επίπεδο των εργαζομένων, αυξάνει ο αριθμός των ανθρώπων που δεν
έχουν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, που δεν έχουν τη δυνατότητα να μορφωθούν.
Απειλητικές διαστάσεις παίρνει ο αριθμός των φτωχών και αστέγων. Όλο και
περισσότερο διαδίδονται τα φαινόμενα ρατσισμού και εθνικιστικών διακρίσεων,
κοινωνικής υποβάθμισης, κατάπτωσης και παρασιτισμού.
Επιδεινώνεται η κατάσταση και των λεγόμενων «αναπτυσσόμενων» χωρών στο σύστημα του
παγκόσμιου καπιταλισμού. Οι πλούσιες χώρες γίνονται πλουσιότερες ενώ οι φτωχές
φτωχότερες. Η «νέα παγκόσμια τάξη πραγμάτων» σημαίνει γι' αυτές προπαντός
πείνα, ασθένειες, ερήμωση των γαιών και θάνατος.
Για πρώτη φορά στην ιστορία της η ανθρωπότητα προσκρούει με
τέτοια ένταση στη δυνατότητα αυτοκαταστροφής, αυτοκτονίας. Σήμερα οι άνθρωποι
ολόκληρου του πλανήτη μας βρίσκονται μπροστά στο δίλημμα:
μετάβαση στη συνενωμένη κομμουνιστική ανθρωπότητα, ή
βαρβαρότητα και θάνατος. Σ' αυτές τις συνθήκες αυξάνει η σημασία της συνειδητής
επέμβασης πλατιών μαζών στην πορεία της ιστορίας, της συνειδητής δραστηριότητας
τους, η οποία θα βασίζεται στη γνώση των νομοτελειών και των προοπτικών της
ιστορικής ανάπτυξης. Τεράστια κοινωνική σημασία αποκτά η επιστημονική πρόγνωση
του μέλλοντος.
Τη στιγμή που το κεφάλαιο πραγματοποιεί την καταστροφική
του επέλαση κατά των εργαζομένων, σύγχυση και διάλυση κυριαρχεί στο στρατόπεδο
των επαναστατικών δυνάμεων. Διαδίδεται η απογοήτευση, οι ηττοπαθείς,
απαισιόδοξες και μηδενιστικές διαθέσεις, διαλύεται η πεποίθηση για την ορθότητα
και το εφικτό του τελικού στόχου, του κομμουνιστικού ιδανικού. Οι παλαιές
δογματικές ιδέες είναι ανίκανες να ερμηνεύσουν τα νέα ιστορικά φαινόμενα, δεν
ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της συγκυρίας που έχει αλλάξει σ' όλο τον
κόσμο και πόσο μάλλον δεν μπορούν να λειτουργήσουν ως καθοδήγηση για δράση
των επόμενων γενεών. Πολλοί από τους οπαδούς αυτών των ιδεών, ορμώμενοι από τα
συγκυριακά συμφέροντα της στιγμής, περνούν στην οπορτουνιστική θέση της
απολογητικής του καπιταλισμού, γίνονται ακόμα και αναίσχυντοι
αντικομμουνιστές. Από την εξιδανικευμένη αντίληψη περί σοσιαλισμού και την
κριτική του «καπιταλισμού που σαπίζει» περνούν στην κριτική της «σοσιαλιστικής
και κομμουνιστικής κόλασης» και στον αντιδραστικό ρομαντισμό του
«καπιταλιστικού παραδείσου» στα πλαίσια της ίδιας μεταφυσικής, μανιχαϊκής
«ασπρόμαυρης» λογικής.
Στην εποχή της πτώσης, της υποχώρησης του επαναστατικού
κινήματος, προβάλλει στο προσκήνιο το καθήκον της γενίκευσης της νέας
ιστορικής εμπειρίας, της θεωρητικής επεξεργασίας της μεταβαλλόμενης παγκόσμιος
συγκυρίας, της επιστημονικής τεκμηρίωσης, της στρατηγικής και της τακτικής
του επαναστατικού αγώνα, της αναδιοργάνωσης των κατακερματισμένων δυνάμεων
για τις νέες επιθέσεις.
Οι μεγάλοι κοινωνικοί μετασχηματισμοί του αιώνα μας και,
προπαντός, η πρώτη στην παγκόσμια ιστορία απόπειρα οικοδόμησης μιας αταξικής
κομμουνιστικής κοινωνίας στην ΕΣΣΔ, υπαγορεύουν την αναγκαιότητα της ουσιαστικής
ανάπτυξης του μαρξισμού ως προς την κατευθυντήρια αρτηρία του, της διαλεκτικής του
άρσης στα πλαίσια μιας ευρύτερης θεωρίας η οποία ερμηνεύει σε υψηλότερο
επίπεδο τις νομοτέλειες και τις προοπτικές της κοινωνικής ανάπτυξης. Τα πρώτα
βήματα σ' αυτήν την κατεύθυνση πραγματοποιήθηκαν στο έργο του Β.Α. Βαζιούλιν
«Η λογική της ιστορίας. Ζητήματα θεωρίας και μεθοδολογίας». Για πρώτη φορά
στην ιστορία της παγκόσμιας επιστήμης η κοινωνία στην ενότητα της με τη φύση
εξετάζεται ως οργανικό όλο. Η παγκόσμια ιστορία διερευνάται από τη σκοπιά της
μετάβασης της ανθρωπότητας στον κομμουνισμό. Και μάλιστα η μετάβαση αυτή δεν
εξετάζεται σαν απλή άρνηση του καπιταλισμού αλλά ως θεμελιώδης μετασχηματισμός
συνολικά της ιστορικής διαδικασίας ως μετάβαση σ' έναν κατ' αρχήν νέο τύπο
κοινωνικής ανάπτυξης.
Η επιστημονική ανακάλυψη της λογικής της ιστορίας δημιουργεί
τη μεθοδολογική βάση και καταδεικνύει την κατεύθυνση των δρόμων της θεμελιώδους
ανάπτυξης μιας ολόκληρης σειράς επιμέρους επιστημών (της βιολογίας, της
ψυχολογίας, της παιδαγωγικής, της πολιτικής οικονομίας, του σοσιαλισμού κλπ).
Οι ίδιες οι επιμέρους επιστήμες αρχίζουν να αλληλεπιδρούν και να
συγχωνεύονται, προετοιμάζοντας κατ' αυτό τον τρόπο τη μετάβαση στην ενιαία, στη
συνθετική επιστήμη του μέλλοντος.
Έχουμε μπροστά μας την τεράστια ως προς την κλίμακα της
δουλειά της περαιτέρω ανάπτυξης της εν λόγω θεωρίας και της χρησιμοποίησης της
σε επιμέρους επιστήμες. Είμαστε βαθιά πεπεισμένοι ότι αυτή η δουλειά δεν μπορεί
να πραγματοποιηθεί από έναν άνθρωπο, όσο ιδιοφυής κι αν είναι, όσο τεράστιες
ικανότητες κι αν διαθέτει. Η πραγματοποίηση τέτοιου είδους θεμελιακών ερευνών
είναι υπόθεση μιας ερευνητικής ομάδας επιστημόνων ομοϊδεατών, οι οποίοι
υιοθετούν, παρ' όλη την ιδιοτυπία του καθενός, ενιαία θεωρητική-μεθοδολογική
στάση και εργάζονται στα πλαίσια ορισμένου μη υποδουλωτικού καταμερισμού της
εργασίας για την επίτευξη ενός κοινού στόχου. Σήμερα η οπισθοδρόμηση της
ιστορίας δημιουργεί τεράστια εμπόδια στο δρόμο της διαμόρφωσης τέτοιου είδους
ερευνητικών ομάδων και σε κάποιο βαθμό μεταθέτει στο μέλλον την ίδρυση τους.
(...) Στην επιστήμη οποιαδήποτε νέα επιστημονική ιδέα,
οποιαδήποτε νέα διδασκαλία, εμφανίζεται σαν αίρεση και οι οπαδοί της σαν
αντιπολιτευόμενη παράταξη εναντίον των επίσημα καθιερωμένων ιδεών. Όσο μεγαλύτερη
είναι μια επιστημονική ανακάλυψη, όσο ουσιαστικότερη ανατροπή πραγματοποιεί
στην επιστήμη, τόσο πιο απεγνωσμένη αντίσταση συναντά, τόσο λιγότεροι άνθρωποι
την κατανοούν, τόσο πιο μακροχρόνιος και βασανιστικός είναι ο δρόμος της
καταξίωσης της. Γι' αυτόν ακριβώς το λόγο, κάθε νέα διδασκαλία περνά απαραίτητα
το στάδιο της «ενδομήτριας» ανάπτυξης της κατά τη διάρκεια του οποίου την
κατανοεί μόνο ένας άνθρωπος είτε μια μικρή ομάδα ομοϊδεατών που απαρτίζουν μια
επιστημονική σχολή. Η επιστημονική σχολή διαδραματίζει ένα διπλό ρόλο: 1)
συμβάλει στη διάσωση και στη διάδοση των θεωρητικών κεκτημένων υπό δυσμενείς
εξωτερικές συνθήκες είτε ακόμα και σε συνθήκες εχθρικής αντιμετώπισης, 2)
ασχολείται με τη συγκεκριμενοποίηση, με την περαιτέρω επεξεργασία και ανάπτυξη
(όχι μόνο εκτατική αλλά και εντατική) της νέας διδασκαλίας.
Η υπό ίδρυση επιστημονική σχολή διαφέρει από την παραδοσιακή
σχολή. Η παραδοσιακή σχολή ανάγει την όλη υπόθεση στην εκμάθηση ερωτημάτων,
οι απαντήσεις των οποίων είναι εκ των προτέρων γνωστές και προκαθορισμένες.
Στην επιστημονική σχολή νέου τύπου δίνει έμφαση στην ανάπτυξη της δημιουργικής
νόησης, στην ερευνητική αναζήτηση αυτού που ακόμα είναι άγνωστο. Αυτή η επιστημονική
σχολή διαφέρει από τις συνηθισμένες επιστημονικές σχολές και λόγω του ότι δεν
θέτει στον εαυτό της μόνο καθαρά επιστημονικά - ερευνητικά καθήκοντα. Στη
δεδομένη περίπτωση τα επιστημονικά - ερευνητικά καθήκοντα συνδέονται οργανικά
με τη διαδικασία διαπαιδαγώγησης και διαμόρφωσης συλλογικών σχέσεων που
βασίζονται στα κοινά ενδιαφέροντα κι οι οποίες σχέσεις είναι απαραίτητες για
τη διατήρηση της αυτοτέλειας αυτής της ομάδας των ομοϊδεατών απέναντι σε
εξαιρετικά δυσμενείς, εχθρικές εξωτερικές συνθήκες. Επίσης σημαντικό ρόλο
διαδραματίζει το καθήκον της βαθύτερης αφομοίωσης της νέας διδασκαλίας και της
μετάβασης από την ομοθυμία στην ενότητα σκέψης και απ' αυτήν στην από κοινού
πρακτική.
Έχουμε μπροστά μας το περίπλοκο και ευρείας κλίμακας καθήκον
της ίδρυσης μιας επιστημονικής σχολής οπαδών του δημιουργικού μαρξισμού οι
οποίοι κατανοούν την αναγκαιότητα της διαλεκτικής άρσης του. Τα πρώτα βήματα
σ' αυτή την κατεύθυνση πραγματοποιήθηκαν στην ΕΣΣΔ, στην πρώτη σοσιαλιστική
χώρα στην ιστορία της ανθρωπότητας, διότι ακριβώς σ' αυτή τη χώρα άνοιξε ο
δρόμος για την οικοδόμηση της κομμουνιστικής κοινωνίας. Όμως ο κομμουνισμός
δεν είναι υπόθεση μιας ξεχωριστής χώρας, είτε ακόμα μιας ομάδας χωρών, αλλά
είναι υπόθεση ολόκληρης της ανθρωπότητας. Γι' αυτό ακριβώς η νέα διδασκαλία η
οποία φωτίζει τη μετάβαση της κοινωνίας απ' όλη την ιστορία του παρελθόντος
προς τον κομμουνισμό, έχει μια διεθνή σημασία, δηλ. μια σημασία που υπερβαίνει
το όρια μιας χώρας. Η επιστημονική σχολή που ανακύπτει στη βάση αυτής της
διδασκαλίας έχει κατ' ανάγκη διεθνιστικό χαρακτήρα. Ο διεθνισμός δεν είναι
κενό γράμμα, ούτε πολυτέλεια, αλλά ο μοναδικός τρόπος επιβίωσης εκείνων των
κοινωνικών δυνάμεων που αντιπαλεύουν τον παγκόσμιο καπιταλισμό και αγωνίζονται
για τη συνενωμένη, την κομμουνιστική ανθρωπότητα.
(...) Φυσικά, μια επιστημονική σχολή δεν δημιουργείται με
αποφάσεις και βουλητικές πράξεις, αλλά αναπτύσσεται κατά φυσικο-ιστορικό τρόπο
στη βάση νέων ιδεών και νέων διδασκαλιών.
(...) Όμως η αποκατάσταση επικοινωνίας είναι ένα βήμα μπροστά στην πάλη εναντίον του κατακερματισμού και της αποξένωσης των κοινωνικών δυνάμεων που αντιπαρατίθενται στον καπιταλισμό. Η ύπαρξη διαφορετικών απόψεων, ο ανοικτός και τίμιος διάλογος μεταξύ τους είναι εκδήλωση ζωτικότητας αν οδηγεί στη δημιουργία μιας ενότητας μέσα στην πολυμορφία...